lördag 5 maj 2018

Djuren i skogen


Bokens titel: Rakel & Reza Räv
Bokens titel: Rut & Rocky Rådjur
Bokens titel: Harry & Härta Hare
Bokens titel. Elton & Ekis Ekorre
Författare: Sarah Sheppard
Illustratör: Sarah Sheppard
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 28 (tror jag)

Jag vill varmt rekommendera de här fyra faktaböckerna som är långt mycket mer underhållande än genomsnittet.

Böcker om djur i svensk natur finns det gott om. Då får man se hur mamma, pappa och unge ser ut och vad de äter. Har man tur får man se ett tassavtryck! Sarah Sheppards böcker är otroligt mycket mer än så och med en humoristisk ton.

Till mina mullebarn köpte jag böckerna om ekorrar, harar, rådjur och rävar. De vanligaste däggdjuren i svenska skogar (älg, bäver och grävling önskar jag mig, Sarah, om du läser det här!). Egentligen kan jag all fakta som bjuds, men det är så otroligt roligt presenterat så jag tycker det är kul att bläddra i böckerna tillsammans med barnen.

Som ett komplement till serien har det utkommit "jag-lär-mig-räkna/stava/läsa/pyssla"-häften men jag nöjer mig med de kvadratiska små, behändiga faktaböckerna. Nu ska jag försöka få råd att köpa "Djuren i skogen: Vinterboken" där man ser hur alla djur överlever snö och kyla - den tror jag kan vara toppen att läsa med barnen!

2 kommentarer:

  1. Ser jättefina ut! Vad ska det vara för ungefärlig storlek på barn för de här böckerna? Är de till min stora (10) eller lilla (3) syskondotter, eller till båda/ingen?

    SvaraRadera
  2. Den lilla kommer att älska böckerna, den stora är alldeles på tok för gammal för dem tror jag.
    Själva faktauppgifterna intresserade även de vuxna och illustrationerna är underhållande - men i en viss ålder är det nog allmänt pinsamt att ha småbarnsböcker hur intressanta de än är.
    Tror Adlibris har satt åldersspannet 3-6 år på dessa och det kan nog vara rimligt.

    SvaraRadera