lördag 13 maj 2017

Väldoftande favoriter!


"Venezia" från Laura Biagiotti hör till mina favoriter. Varm och kryddig, med doft av trä och frukter.
Tyvärr är flaskan gammal, hatten har nästan spruckit, av doften återstår ytterst lite -
jag har originalet från 90-talet men nu är parfymen reviderad och lite förändrad.


En annan favorit är "Prada Amber" från Prada, fräsch trots att den är lite söt,
med doft av bergamott, pomerans, patchouli och sandelträ.

Det finns åtskilliga grupper av parfymer på Fragrantica, som några riktiga doftnördar har klassificerat och satt ihop. När jag tittade på parfymer som jag vet att jag gillar - och såna jag inte gillar! - blev det tydligt vilka undergrupper som tilltalar mig.

Jag har alltid tyckt att sånt som cederträ, sandelträ, lavendel och liknande doftar gott, liksom kaprifolerna i kvällningen på västkusten om somrarna eller kardemumman när man bakar bullar. Böcker luktar gott och trycksvärta på offsettryckerier! Nytäljda eneknivar, läder och tobak. För att inte tala om bergamott i Earl Grey-teer!


The Body Shops "White Musk" må vara välkänd och välanvänd på gränsen till förbrukad, men jag tycker i alla fall om den. Trots att den är lite sötare än jag vanligen brukar gilla. När någon går förbi mig på stan och bär den här parfymen så har jag nästan lust att följa efter, så gott luktar den.


"Attraction" från Lancôme är en fantastisk doft som känns lyxig och ren, på något vis.
Nu har jag bara en liten slurk kvar, som synes.
Mina parfymer kvalar in i grupperna Oriental Woody och Floral Woody Musk. Lite intressant, tycker jag, att det var så tydligt att jag har preferenser i dessa grupper.

Mrs B, du undrade om jag kunde skriva vad jag kommit fram till - och nu har jag gjort de här tre inläggen som svar. Har också knåpat ihop en lista med tänkbara parfymer som jag faktiskt ska våga mig ut och testa i affärerna, för nu behöver jag inte komma till parfymdisken och se ut som ett fån utan kan självsäkert säga "Jag skulle vilja prova "Coco", tack!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar