lördag 27 maj 2017

Spel


Bokens titel: Spel
Författare: Anna Roos
Förlag: Modernista, 2017
Antal sidor: 220

Det är alltid extra kul att läsa något från en begåvad nykomling, tycker jag, och det får man väl kalla Anna Roos. Hennes bok är dessutom grymt snygg, rent utseendemässigt. Handlingen utspelar sig i ett Stockholm av idag - nästan uteslutande på Handelshögskolans bibliotek och där i krokarna.

In på nämnda bibliotek kommer en ung kvinna, Sol, som lyckats mygla sig till en anställning som bibliotekarie trots att hon inte kan något alls om jobbet. Hennes drivkraft är att få reda på mer om varför hennes tvillingbror Gustav tagit livet av sig under sin tid som student på Handels. Vad ledde till hans sammanbrott? Vem drev honom till det?

Sol är otroligt osympatisk. Hon svär, är uppkäftig och oförskämd, slänger luren i örat på folk, avbryter, snäser, tackar inte för sig, är taskig mot dem som är schyssta mot henne, blänger på andra, är bufflig och allmänt förskräcklig. Hon utnyttjar killar som är kära i henne, leker med deras känslor. Jag tror knappt hon säger en enda artig, vänlig eller genuint rar sak i hela boken.

Hon är fumlig på gränsen till att man undrar om det är något motoriskt fel på henne; ingen kan väl ramla, snubbla, tappa och spilla så frekvent som hon gör?! Det påpekas mängder av gånger att hon luktar svett, är oduschad, förpestar doften i ett rum när hon kommer in. Och så super hon kopiöst. Hela vinflaskor, mängder av sprit och drinkar. Naturligtvis kräks hon också. Jag försöker lista ut om hon äter en enda sak under de veckor som boken utspelar sig, men tror hon endast petar kräset i en ceasarsallad vid ett tillfälle och häller i sig torr müsli vid ett annat.

Jag avskyr henne. (Dessutom avskyr jag att jag sannolikt kommer att få höra "så skulle du inte sagt om det varit en kille i huvudrollen" - men jo, tänk för att det skulle jag!) Samtidigt förstår jag varför författaren gjort henne sån; en rar liten tjej hade aldrig funkat i den rollen. Förortstjejen med den svåra bakgrunden, rappa käften och råa sättet är nödvändig för bokens handling.

Sol dras blixtsnabbt in i en livsfarlig lek på Handels, ett spel där insatserna är skyhöga. Alla de andra som är med i spelet är bortskämda överklassungar med innerstadslägenheter, feta bankkonton, snygga bilar och dyra märkeskläder. I den kretsen fanns även Gustav - men något fick honom alltså att ta livet av sig. Eller blev han rent av mördad?

Omdöme: Korta kapitel, kvicka vändningar, rappt och kvick liksom sin huvudperson, lättläst och snabbsmält. Osannolik handling - och det ska vi enbart vara glada över!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN.

Tack för recensions-exet, Modernista eller vem det nu var som skickade boken till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar