onsdag 22 februari 2017

Trehundranio miljoner kronor

Denna bild får illustrera just såna fynd man kan göra på bokrean -
hela boxar med bokserier som man länge önskat sig.

Jag fick ett långt mejl från Svenska Förläggareföreningen. (Inte för att jag på något vis hör till deras målgrupp egentligen, utan för att min mejladress hänger kvar sedan jag var Augustprisambassadör.) Där fanns en hel del intressant information, till exempel hur många titlar som ingår i årets bokrea och hur bra det väntas gå för bokhandlarna.

Lite kul, tycker jag, att deras reflektion är kring VEM man köper böcker till. På julen handlar vi till andra och ger bort i present. På bokrean frossar vi för egen del och köper egoistiskt det vi själva vill läsa. Stämmer mycket bra i min familj!

Svenskarna köpte bokreaböcker för 309.345.000 kronor förra året. Svindlande summa! Men jag ska inte kasta sten i glashus: jag är ju en av de där som räknar dagarna till bokrean och som idag ska hämta ut mitt efterlängtade paket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar