onsdag 21 december 2016

I en förvandlad stad


Bokens titel: I en förvandlad stad
Författare: Per Anders Fogelström
Förlag: Albert Bonniers förlag, 1966
Antal sidor: 286

Det är uppenbart att Fogelström försökt ordna så att man kan läsa denna roman helt fristående från serien den ingår i - han berättar hela tiden hur saker ligger till och vem som är släkt med vem. Jag tror ändå att det är rätt meningslöst att hoppa rakt in i Staden-serien och läsa denna, utan att först ha tagit sig igenom Mina drömmars stad (1860-1880), Barn av sin stad (1880-1900) och Minns du den stad (1900-1925).

I denna fjärde bok om Stockholm har vi kommit till år 1925 och får följa de bekanta familjerna fram till krigsslutet 1945. Mycket kretsar kring de gamla syskonen Emelie och August, som har nått slutet av sin levnad och som gärna hemfaller åt nostalgi och gamla minnen av ett svunnet Stockholm, en barndom som ligger ett halvt sekel bak i tiden och tankar på alla de människor som de mist under årens lopp.

Om jag har varit helt lyrisk över de tre första böckerna, känner jag mig betydligt mer tveksam till denna. Visserligen är jag glad att jag får veta hur det går för alla syskon, barn och barnbarn, och det är roligt att få glimtar av det liv som mina egna mor- och farföräldrar upplevde som ungdomar och unga vuxna under 20-, 30- och 40-talet, men beskrivningarna av staden är inte många. Jag skulle velat veta mycket mer om hurdant Stockholm var, istället för att mest få läsa om hur ytterområdena och förorterna bebyggdes.

Livet i huvudstaden under andra världskriget är också ganska torftigt skildrat. Några ransoneringskort och någon som gör militärtjänstgöring är ungefär allt.

Omdöme: Välskrivet och intressant för den som följt Maj, Jenny, Emelie, Ida, Elisabeth, Tyra och de andra - men den mest intetsägande av böckerna, lite känsla av transportsträcka inför finalen.


Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar