lördag 8 oktober 2016

Daylight Saving


Bokens titel: Daylight Saving
Författare: Edward Hogan
Förlag: Walker Books, 2012 (omöjligt att utläsa när just mitt ex trycktes)
Antal sidor: 221

Jag läser nästan aldrig det där som kallas YA, Young Adult, men här gjorde jag ett undantag. Och det ångrar jag verkligen inte! "Daylight Saving" må vara förutsägbar emellanåt, men den är otroligt välskriven och har ett driv som gör att man ogärna lägger den ifrån sig. Å, vad jag önskar att det var jag själv som hade skrivit den!

Boken är mycket lättläst (på engelska) och författaren mästerlig på att trolla fram scener med väldigt få ord. Trots att hans fokus ligger på händelseförlopp, dialoger och tankar snarare än beskrivningar av platser och människor så känns allt så väldigt verkligt.

Den småtjocke tonårskillen Daniel åker med sin pappa till en slags rekreationspark med sport och hälsa som tema. Litegrann är det väl som Jurassic Park fast utan dinosaurierna, med en enorm inhägnad park där man ägnar sig åt mängder av frilufts- och sportaktiviteter och där det gigantiska badhuset är juvelen i kronan.

Far och son ska försöka koppla av, hitta sig själva och finna något slags lugn efter diverse äktenskapsproblem (för pappan) och skolk (för sonen). De hyr en liten stuga i området.

Bland det första som händer när de kommer dit, är att Daniel möter den söta Lexi, en tjej som är snäppet äldre än vad han själv är, och som är en stjärna på att simma i sjön. De inleder en trevande vänskap - men tiden tickar iväg för dem.

Lexi har vissa egenheter, skulle vi väl kunna säga för att inte fördärva romanen för alla andra, som hänger ihop med Daylight Saving Time, sommartiden. Nu är det slutet av oktober - inte bara för mig på riktigt utan för personerna i boken! - och snart ska klockan vridas tillbaka från 2 till 1 för att återgå till normaltid. Här utkämpar ungdomarna bokstavligen en kamp mot klockan.

Mitt foto: Boken har ett väldigt fint turkost metallic-omslag och vår turkosa klocka får demonstrera klockslaget 2, då man ställer bak klockan till 1 och därmed vinner en timme.



Omdöme: Spännande och mycket välskrivet, en kärlekshistoria med kusliga inslag. Mycket skickligt handlag av författaren att levandegöra så starkt utan en massa överflödiga ord.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och HÄFTAD, båda på engelska.

Tack till MsHisingen som recenserade denna bok och därmed fick mig att upptäcka den!

2 kommentarer: