måndag 13 juni 2016

Tjugo år till dig


Bokens titel: Tjugo år till dig
Författare: Anna Lönnqvist
Förlag: Ordberoende förlag, 2016
Antal sidor: 288

Jag fick ett recensions-ex, signerat av författaren själv. Sånt är alltid roligt (och jag har ännu inte vant mig vid att det finns människor som är villiga att ge mig en bok mot att jag läser och recenserar den!).

Genren feelgood är inte vad jag vanligen läser, så jag är inte särskilt insatt i hur dessa böcker brukar vara uppbyggda och berättade, men av min lilla erfarenhet tror jag mig ändå kunna säga att "Tjugo år till dig" är nog så bra som de storsäljande engelska författarna av må-bra-böcker. Den här har nämligen något som de inte har: svensk natur som spelar en stor roll i handlingen och en hel del annat av igenkänning som jag kan sakna om boken utspelar sig i exempelvis London.

Linn åker till Abisko med enda målet att komma bort från sig själv - och redan på tåget möter hon den äldre kvinnan Carin som tydligen är ute i samma ärende. Väl framme på fjällstationen träffar de Joel, som säsongsjobbar där och som minsann varit kär i Linn en gång för tjugo år sedan (men det minns inte hon). Bland norrsken och snöstormar utspelar sig åtskilliga parallella kärlekshistorier med förvecklingar, men det blir aldrig tramsigt eller helt osannolikt.

Linn är lite svår att tycka om, hon är trulig och inåtvänd och spjärnar emot mest hela tiden. Carin är sympatisk, men av den fåniga baksidestexten luras man att tro att hon är en sinnessjuk stalker som sitter inne med privat information om Linn - när hon i själva verket är en vänlig tant med stor empati. Joel är den person jag fastnar mest för, eftersom han är uppenbart godhjärtat och har de bästa intentioner men hela tiden klantar sig eller missförstås.

"Tjugo år till dig" är lättläst, enkel, underhållande läsning med ett bra flyt. En fin feelgood på svenska!

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN.

Hyllan skriver HÄR om boken.
Breakfast Bookclub skriver HÄR om boken.
Boklusen skriver extremt kort HÄR.
Boklysten skriver HÄR.

Tack till Ordberoende förlag och Anna för recensions-exet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar