söndag 15 maj 2016

Dagens Boktanke-bok: Skam


"Skam" (org. "Shame"), skriven av Salman Rushdie, utgiven av Bonniers Grafiska Industrier AB år 1984.

Från allra första gången jag såg boken har jag tyckt om omslaget! Illustrationen är så himla konstig och lite galen, färgerna så uppiggande och tja, alltihop är så okonventionellt.

Jag älskar att titeln och bokförlagets namn ser ut att vara handritade. Inte ens författarens namn är konsekvent om man tittar närmare på staplarna och bokstävernas bredd. Det är verkligen ett äkta hantverk, hela omslaget! Först idag insåg jag dock vem konstnären är: min favorit Per Åhlin. Inte undra på att jag alltid har tyckt så mycket om den här boken.

-

Dagens Boktanke-bok presenterar böcker ur en rent konstnärlig synvinkel. Här tycker jag till om sättning, rubriker, omslag, illustrationer, papper och annat som inte egentligen rör innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar