tisdag 17 maj 2016

Dagens Boktanke-bok: Låt vargarna komma


"Låt vargarna komma" (org. "Tell the Wolves I´m Home"), skriven av Carol Rifka Brunt, utgiven av X Publishing AB år 2013.

Omslaget är gjort av Hanna Larsson och hon har lyckats fantastiskt bra jämfört med några av de amerikanska förlagorna, tycker jag. På det svenska omslaget sitter de två huvudpersonerna - tonårssystrarna som inte tycker om varandra - bland höstlöv i skogen och nära en dunge träd formade som en ylande varg.


Det här omslaget är fint, med en flicka, en björn och en tekanna - men det finns även två andra versioner i den engelskspråkiga världen och de är ytterst banala. Det svenska omslaget är fantastiskt, tycker jag! I synnerhet den ylande vargen förstås.

-

Dagens Boktanke-bok presenterar böcker ur en rent konstnärlig synvinkel. Här tycker jag till om sättning, rubriker, omslag, illustrationer, papper och annat som inte egentligen rör innehållet.

2 kommentarer:

  1. Väldigt snygg trädvarg! Min upplaga är tyvärr en av de soppigt banala. Men innehållet var bra.

    SvaraRadera
  2. Tycker också det svenska är otroligt fint :) Det hjälper förstås att det har en varg på framsidan, det gör mig direkt extra svag för det.

    SvaraRadera