måndag 11 januari 2016

Tillbaka till Magi


Bokens titel: Tillbaka till magi
Författare: Jennifer Andersson
Förlag: Vulkan, 2015
Antal sidor: 27

Det är inte ofta jag läser barnböcker längre. "Tillbaka till magi" (på omslaget Magi) fick jag som recensions-ex av författaren. Det är en tunn bok som vänder sig till barn i åldern 6-9 år. Jag skulle tro att de kan läsa ut den på en enda kväll om de är läskunniga eftersom den bara har tryck på tjugotvå sidor och stora delar är illustrationer.

Positivt med boken är att det är korta texter på varje sida, med lagom stor och lättläst text. Ett plus också för de färgglada och naiva illustrationerna. Jag uppskattar att det är en berättelse som syftar till att bygga upp barnen, beskriva att det går att förändra och förbättra ens liv.

Det negativa är att jag - som är vuxen - inte begriper de råd som sjuåriga Hilma får, då hon blir mobbad i skolan och missförstådd av sina egna föräldrar.

En liten förtrollad råtta säger åt henne att hon ska tro på sig själv - och därefter visar hon Hilma en jättelik bok där det står att man måste tro på riktigt, inte bara önska sig. (Är det en bibel? Är det lösningen för lilla Hilma: att tro på Gud?) Det känns som att det här viktiga rådet - att tro på sig själv och älska sig själv för den man är - slarvas bort. Man kanske hade behövt fler exempel eller en bättre förklaring.

Råttan säger också att man ska göra det man tycker är roligt, för sånt mår man bra av. Hilmas mamma berömmer dottern för en vacker teckning och då mår Hilma bra, eftersom hennes mamma aldrig tidigare har brytt sig om henne. (Vad är det för mamma?!) Men jag undrar om Hilma själv gillar att teckna eller om hon främst hittat ett sätt att få uppskattning...

Märkligt nog säger den kanske kristna trollråttan att det tredje goda rådet är att ge jultomten gröt och önska sig något. Hur som helst så fungerar inte tipset, för tomten hjälper inte Hilma (möjligen för att hon inte riktigt trodde innerligt på det själv).


Eftersom jag misstänker att jag kanske är kritisk på ett helt annat sätt än vad barn i den berörda målgruppen är, har jag bett min bokklubbsväninnas lilla dotter att recensera boken. Hon är medveten om vad hennes mamma och vi andra "tanter" gör då vi pratar böcker och jag tror att hon kan vara en bra representant för kategorin barn 6-9 år. Här är Nessas recension:

"Den var bra. Den hade riktiga känslor i sig. Den var lite fånig i början av boken. Olika saker i boken är för olika åldrar.
Det var ett fel med boken. Det stod ordet "som" på två ställen där det inte ska det.
Det var en bra sak att skriva om mobbing och framför allt att skriva tips på det.
Det var en blandning av verklighet och hitta-på-värld. 
Att komma på någonting som man själv är bra på och att tro på sig själv är jätteviktigt." 
Boken får betyg 4 av 5. Stort tack, Nessa, för att du kunde ge värdefull kritik!



Omdöme: Jag förstår intentionerna med boken men anser att de inte genomdrivits tillräckligt. Det är lovvärt att ge ut en varm, positiv och hoppfull bok om att vara annorlunda - men jag skulle gärna sett att författaren utvecklade och förtydligade berättelsen.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN.

Tack till Jennifer Andersson för recensions-exet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar