onsdag 13 januari 2016

Fina omslag till vårens böcker

Jag har dålig koll på vilka bokförlag som finns i Sverige och inte har jag råd med någon prenumeration på den där tjocka (och ohyggligt dyra) katalogen som sammanfattar all utgivning. Inga kontakter har jag heller inom förlagsvärlden och jag skulle knappast tro att min lilla blogg har särskilt många besök av folk som jobbar på de större förlagen - möjligen de små, om jag recenserar något.

Men i alla fall. Nu har jag snokat lite på de hemsidor jag hittar till, för jag ville se vad som väntar på att ges ut i vår. Och eftersom jag till vardags arbetar med grafisk formgivning är jag lika nyfiken på omslagen som på innehållet! Här kommer några verkligt fina bokomslag som jag föll direkt för:



"Frihet" som utkommer på Weyler förlag. Kanske inte så snygg, men som jag förstår är den 
mycket väl anpassad till bokens innehåll och onekligen intresseväckande.


"Paradisbaden" ska ges ut på Sekwa. Visst är den vacker?!


"Den sista grisen" ges ut av Albert Bonniers förlag. Så fin.


"Gryningsfeber" utkommer på Massolit. Snyggt och oerhört skickligt komponerat omslag.


"Istider" från Sekwa. Skulle man kunna ha som tavla på väggen!


"Begravd jätte" ges ut av W&W senare i vår. Makalöst fin!


"Hustrun" ges också ut av W&W. Gillar den skarpt!


"För vad sorg och smärta" utkommer på Albert Bonniers förlag och 
passar så väldigt fint ihop med bokens innehåll.


"Om du vill" kommer på Norstedts senare i vår. Ååå, den är ju helt underbar!

3 kommentarer:

  1. Hustrun var jag sugen på men man kan inte läsa allt.

    SvaraRadera
  2. Jag tror hustrun kan vara riktigt bra och jag har ännu inte bestämt vilka böcker jag ska läsa den närmaste tiden, så jag håller helt öppet. Snart är det ju bokrea också!

    SvaraRadera