onsdag 16 december 2015

Sämsta framsidan?

Det här är kanske 2015 års sämsta bokomslag (borträknat egenutgivningen, naturligtvis):


Jag vill jättegärna läsa boken. Jag tror den är jättebra! Jag kommer att köpa den, helt säkert. Men jag har god lust att stoppa in boken i ett skyddsomslag.

ENGAG - det ordet känner jag inte till. EMANG - något asiatiskt, kanske? En gagg, e-mang?
Ett ord med ett sje-ljud är inte vidare snyggt att avstava. Männi-ska, till exempel.

Men här har man alltså valt ett knallgult omslag med en splash (bara det!), en logga, ett kritikeromdöme, ett författarnamn, en förklaring till vad boken handlar om och som om det inte vore plottrigt nog så drämmer man till med en pratbubbla där den långa titeln delas upp i två ord. Ett inlånat ord som är obegripligt när det ställs upp, i synnerhet utan bindestreck:
ENGAG
EMANG

Det är ju inte som att det står
BREV
LÅDA
eller
HÖST
TERMIN
eller
KRIGS
SKADAD
eller något annat fult isärskrivet.

Jaja. Jag köper boken och återkommer om innehållet som ju ändå är det väsentliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar