lördag 3 oktober 2015

Människor det varit synd om


Bokens titel: Människor det varit synd om
Författare: Kalle Lind
Förlag: Roos & Tegnér, 2010
Antal sidor: 282

En något absurd bok som folk som blivit baktalade, blivit missförstådda, blivit hånade, blivit förlöjligade eller på annat vis fått utstå så mycket att man (kanske) måste tycka synd om dem.

Ibland har jag lite svårt att hänga med i svängarna - det är en hel del människor som omnämns som jag inte känner till. De är väl kändisar, eller var det förr, men många av dem är redan gamla, döda eller helt passé. Nåväl, själva känslan av genans och ilska kan man ju begripa oavsett.

Kalle Lind berättar en mängd pinsamma historier, påstått helt sanna, som får en att sitta och vrida sig av obehag över hur en del behandlar sina medmänniskor. Man ska tydligen skratta så man nästan kissar på sig, men även om jag fnissar ibland så tror jag att jag har för stort medlidande för att riktigt kunna skratta åt de flesta av händelserna. Eller så är jag humorbefriad eller på tok för allvarlig.

Nu låter det som att jag inte gillar boken, men det stämmer inte. Den är uppdelad i massor av korta och underhållande kapitel och passar utmärkt som reselektyr eller då man känner sig upplagd för något enkelt och lättläst.

Kalle Lind är en duktig berättare (synd bara att många av huvudpersonerna i boken är folk jag inte orkar engagera mig i) och man kan inte påstå annat än att han är skicklig på att skriva underhållande om fakta (?). Vissa av de små anekdoterna är hysteriskt roliga, andra betyder ingenting, men samtliga är skrivna med en bitande ironi som jag gillar.

Han har skrivit en hel serie i samma stil:




Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar