måndag 19 oktober 2015

Kort rapport från den så kallade galan


Med tanke på att jag inte läst en enda av de böcker som nominerades till Augustpriset och inte heller hängt med så mycket i förhandssnacket, är jag rätt stolt över att jag lyckades pricka in tre rätt i mina fem förslag: Jonas Hassen Khemiri, Karin Bojs och Maja Hagerman. Tjoho!

Väldigt roligt att få chansen att få en av de åtråvärda biljetterna till Kulturhuset nu ikväll och stå tillsammans med mängder av andra bokrecensenter, bloggare, förläggare, litteraturintresserade och kulturfolk för att lyssna på moderatorn Daniel Sjölin (som pratar så snabbt och sluddrigt så han borde ha en textremsa under sig) när han ledde mycket intressanta samtal med samtliga nominerade.

(Inom parentes sagt: lite underligt att det på några ställen kallades "gala". Det fanns inget glamoröst eller galaaktigt alls över kvällen. Värst mycket mingel eller författarsamtal med oss vanliga dödliga såg jag inte heller till. Panelsamtal däremot.)

Jag är väldigt glad att jag fick chansen att lyssna på just Karin Bojs, när jag ju sett fram emot att läsa hennes bok. Och Maja Hagerman förstås! Och så kom Agneta Pleijel dit, bara en sån sak. Och Jessica Schiefauer som jag MÅSTE läsa nu! Många spännande författare.

Till min oerhörda förvåning kom ju John Ajvide Lindqvist. Jamen, GUD SÅ KUL! En av mina absoluta favoritförfattare. Jag hade inte tippat att han skulle nomineras (och det var jag knappast ensam om) men det var en verkligt rolig överraskning. Jag har läst allt av honom utom just den allra senaste boken.

Men det vete sjutton om jag ska gå på fler såna här tillställningar. Fick ju glädjen att gå på "Pocketparty" på Sturecompagniet för några månader sedan och där höll jag på att svimma - på riktigt alltså, var tvungen att sätta mig på golvet - för det var så trångt, varmt, nästan inget att äta och totalt fritt på syre.

Kulturhuset är stort och luftigt men det var lika illa här. Jag kände flera gånger att jag stod och svajade. Ska det vara helt omöjligt att fixa fram stolar till publiken om man förväntas stå blickstill och lyssna i två timmar i sträck? Och lite juice kanske? Och öppna ett fönster så man kan andas?!

Och så hade jag önskat mig kanonbra priser på böckerna som var till salu, för då skulle jag definitivt slagit till och köpt flera stycken och fått dem signerade.

Nog med gnäll. Jag är jätteglad att jag fick chansen att lyssna till alla dessa begåvade och inspirerande författare.
//Joelinda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar