måndag 19 oktober 2015

Hoppas på mammutarna


Lite glest mellan inläggen kanhända, men ibland hinner jag helt enkelt inte med... Läser gör jag ju ändå! I fredags hade vi bokklubbsträff och diskuterade Hanne-Vibeke Holst, mer om det senare. Nu läser jag en andlöst vacker bok från Sekwa förlag, "Att hela de levande". Om den är lika bra i fortsättningen som den första tredjedelen så kommer det att vara en av årets allra bästa böcker!

Apropå årets allra bästa böcker så är det ju idag det tillkännages vilka som nominerats till årets Augustpris. Jag har knappt läst en enda nyutkommen svensk bok detta år så jag är helt fel person att komma med initierade kommentarer kring Augustprisnomineringarna.

Jag gissar på Jonas Hassen Khemiri och hans "Allt jag inte minns". Inte för att jag har läst den eller ens planerat att göra det, utan för att tidningarna fullkomligt hyllat honom och boken tycks ligga på alla tio-i-topp-listor just nu.


Jag har läst att många tror på "I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" av Tom Malmquist och det verkar ju inte alltför otroligt att han inte bara blir nominerad utan även vinner det stora priset.





Bland faktaböckerna hoppas jag på "Käraste Herman" av Maja Hagerman, "Boktjuvarna" av Anders Rydell och "Min europeiska familj" av Karin Bojs, men jag har inte den blekaste aning om ifall någon av dessa tre är förhandstippad som vinnare. Har inga känningar alls och noll koll på vad etablissemanget anser. Just dessa tre låter så otroligt intressanta, tycker jag! (Och snygga omslag som dessutom matchar varann...)

Extra glad är jag att jag ska få delta i kvällens lilla ceremoni då nomineringarna tillkännages.
//Joelinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar