tisdag 8 september 2015

Mördarens apa


Bokens titel: Mördarens apa
Författare: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen, 2014
Antal sidor: 619

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Funderar på ett skriva en recension i punktform - skulle det funka?

1. Jag har läst "Legenden om Sally Jones". Det här är fortsättningen. De är oerhört olika! Den ena är en bok full av bilder kompletterade med text, den andra är en riktigt tjock bok på över sexhundra (!) sidor med endast ett fåtal illustrationer.

2. Ett av mina barn fick "Legenden om Sally Jones" och därför beställde jag uppföljaren. Både barnet och jag blev dock konfunderade när boken kom hem - de är så fullständigt olika så jag undrar om det inte är svårt att hitta en målgrupp som gillar båda.

3. Jag älskar i alla fall båda böckerna och det gör tydligen Augustprisets jury också, för Jakob Wegelius har lyckats med konststycket att erövra priset två gånger!

4. Man bör ha läst Sally Jones-boken för att hänga med i "Mördarens apa". Det blir bättre så! Även om huvudpersonerna presenteras förtjänstfullt med vackra bilder.


5. Den här romanen om apan Sally Jones vänder sig till barn men är skriven som för vuxna. Språket är inte alls tillrättalagt för att passa de yngre. Mängder av verktyg, titlar och nautiska termer nämns och är sådana som jag känner till men inte kan mycket om, och då tycker jag ändå att jag är en allmänbildad person. För många barn (upp till 10-12-årsåldern) måste boken vara lite knepig rent språkmässigt. För de äldre (13-20-åringarna) är den nog för barnslig. De flesta vuxna skulle nog bara passera den. Men vi som älskar sagor har här en skatt!

6. Apropå ovanstående så förtjänar Wegelius en rungande applåd för att han inte fallit i fällan att välja bort de lite mer komplicerade orden. Tänk så fantastiskt berikande det är att läsa en barn- och ungdomsbok som vågar ha ett vackert, detaljerat och utvecklande språk!


7. Som jag skrev i min recension av "Legenden om Sally Jones" så är teckningarna alldeles underbara. Jag avundas människor som kan teckna så makalöst bra. Och allting är så genomtänkt, illustrationerna fyller verkligen sin funktion.

8. Som formgivare måste jag också påpeka att jag gillar typsnitten (varav det ena tycks vara ritat av författaren själv) och sättningen.

9. Historien är i korta drag en skildring av en resa tvärs över jordklotet och en jakt på en mördare. De inblandade är en tekniskt begåvad gorilla, en skönsjungande portugisisk fabriksarbeterska, en dragspelsbyggande italiensk gentleman, en naiv finsk kapten, en excentrisk indisk maharadja samt några elaka poliser, skumma mördare och pengalystna sjömän. Det är spännande i långsam takt, det är välskrivet, det är lärorikt och fantasifullt. En underbar saga!


Omdöme: En saga skriven för vuxna barn eller barnsliga vuxna, för alla som älskar att gotta sig i sprudlande fantasi och osannolika äventyr ackompanjerade av vackra illustrationer.

Länk till boken på Adlibris: KARTONNAGE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar