onsdag 24 juni 2015

Röda draken


Bokens titel: Röda draken
Författare: Thomas Harris
Originalets titel: Red Dragon
Översättare: Sam J. Lundwall
Förlag: Månpocket enligt en överenskommelse med Albert Bonniers Förlag, 1991
Antal sidor: 313

Efter dundersuccén med "När lammen tystnar" kom denna roman, där doktor Lecter spelar en mindre roll. Det är en ruskigt spännande thriller och en god bok om man söker spänning. Jag minns inte längre mycket av den - det är ju över tjugo år sedan jag läste den! - men jag har tydliga minnen av en tågluff i Italien där jag hade med mig denna pocket i packningen. Tyvärr bodde vi på en camping i Italien, sov i ett litet tält, och det hade varit flera uppmärksammade mord på utländska turister i just den staden (Florens) så jag var livrädd när jag läste boken varvat med nyheterna...

Här ska en FBI-gubbe fånga en galenpanna som ritualslaktar hela familjer. Anledningen till att FBI:aren är så skicklig är för att han själv har samma knäppa tankar som mördaren. Nu inleds en maktkamp mellan dem, där båda smyger på varandra...

Mitt foto: Kolla, här fick ungarnas fina Papo-figur hjälpa till att illustrera igen! Jag gillar verkligen de där plastfigurerna. Vi har mängder av riddare, orcher, jungfrur, kungar och drottningar, féer och trollkarlar.

Betyg: Spännande bok (och inget mer).

Rekommenderas till: folk som gillar action och psykopater i kombination!

Snackis: inte alls.

Böckerna verkar inte finnas kvar på svenska, inte någon av dem, men går säkert att hitta på loppisar. Eller köp en på engelska: de finns i snygga nya pocketutgåvor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar