onsdag 24 juni 2015

När lammen tystnar


Bokens titel: När lammen tystnar
Författare: Thomas Harris
Originalets titel: The Silence of the Lambs
Översättare: Sture Lundquist
Förlag: Månpocket enligt en överenskommelse med Bokförlaget Forum, 1991
Antal sidor: 327

Jag är verkligen inte mycket för det där med deckare, polisromaner och annan litteratur som fokuserar på våld och blod, gärna blandat med ockulta sällskap och galna mördare och alltid den där obligatoriska kampen mot klockan. Men visst, en mysig deckare av Agatha Christie gillar jag. Eller någon kriminalroman som Lars Keplers högst orealistiska cliffhangerböcker (även om det är onödigt många tortyrdetaljer i dem).

Men det här är en bok som för mig står i en klass för sig. Jag var ung vuxen när den kom ut på svenska och även visades på bio med Jodie Foster och Anthony Hopkins i huvudrollerna.


Bilden på Hannibal Lecter, spelad av Anthony Hopkins, har jag lånat från filmblaskan.se


Bilden av Clarice Starling, spelad av Jodie Foster, norpade jag hos movpins.com

Jag tror att jag såg filmen innan jag läste boken. Har nämligen ett tydligt minne av överraskningseffekten i vissa scener. Och fy, vad skrämd man blev! 

Jag såg filmen hemma hos två av mina manliga arbetskamrater, ett medelålders manligt par som alltid verkade så rejäla och vuxna - men de blev också jätterädda och en av dem satt med en kudde i famnen. Det gjorde intryck på mig! Sedan skulle jag gå hem därifrån sent på kvällen och ta pendeltåget hem till förorten - det var inte kul, kan jag säga...

När lammen tystnar" är olidligt spännande och väldigt ruskig, med inslag av sadism och kannibalism - men den stora behållningen är ju den intellektuella maktkampen mellan den klipska unga Clarice Starling på FBI och den fullständigt briljante doktor Lecter. 

Han är en massmördare med skyhögt IQ som ska hjälpa polisen att lösa en serie groteska mord. FBI får visserligen hjälp av honom, men till ett högt pris. För sent upptäcker Sterling hur hon har manipulerats av honom. Det här är en katt-och-råtta-lek som ger bra mycket mer hjärtklappning än biljakter och kulspruteregn.

Betyg: En av de bästa thrillers man kan läsa.

Rekommenderas till: alla som är ute efter spänning och klarar av snaskiga detaljer.

Snackis: inte alls.

Böckerna verkar inte finnas kvar på svenska, inte någon av dem, men går säkert att hitta på loppisar. Eller köp en på engelska: de finns i snygga nya pocketutgåvor.

The Silence of the Lambs heter När lammen tystnar på svenska.
Red dragon heter Röda Draken på svenska.
Hannibal rising heter Hannibal upptakten på svenska.
Hannibal heter bara Hannibal på svenska också.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar