torsdag 25 juni 2015

Duck City

Ledsen, men det blir inget foto här för jag har tappat bort min pocketbok. Igen! Det var andra gången... Så här såg den ut:


(Snodde bilden från Kulturdelen som har recenserat på DENNA LÄNK och som inte alls gillade boken.)


Bokens titel: Duck City
Författare: Lena Andersson
Förlag: Jag hade en Månpocket, som ovan. Tror den kom ut inbunden på Natur & Kultur först.
Antal sidor: Inte särskilt tjock...

Det här är en härlig bok som jag inte vill att ni missar, trots att den har några år på nacken! Jag kan varmt rekommendera den. Köpte pocketboken sommaren 2007 och nu hittade jag den igen: den tål att läsas om! Nu tycker jag i och för sig att Lena Andersson överhuvudtaget är värd att läsas och jag plöjer alltid hennes kåserier och debattinlägg i DN.

"Duck City" är en tänkvärd satir om de feta invånarna i det fiktiva Duck City och deras ledares naziinspirerade jakt på fetma. Landets medborgare bara blir tjockare och tjockare - ja, nästan alla är faktiskt gravt överviktiga! - och allt sjukare i livsstilsrelaterade sjukdomar som diabetes typ-2. Då kommer ett påbud från regeringen att alla ska banta och bli smala. Man börjar övervaka folk, kräver en viktminskning, beordrar en viss procent kroppsfett.

Huvudpersonen är Kalle Andersson och hans flickvän Kajsa, samt Kalles farbror John von Andersson. Farbrodern är en rik man som tjänat sin förmögenhet på fettdrypande och sötade maträtter. Jag kan både ha och mista detta att huvudpersonerna lånat Disney-karaktärer, det tillför ingenting alls och har överhuvudtaget inget att göra med handlingen (vad jag förstår). Kanske finns det någon snillrik förklaring till varför författarinnan valt att kalla stället för Duck City och invånarna för Kalle, Kajsa och knattarna - men den går isåfall mig förbi.

Det här är en lättläst sträckläsningsbok som passar alldeles perfekt för bokklubbar, läsecirklar och diskussioner i skolklasser, med ämnen som "Är det samhällets uppgift att betala sjukvård för personer som själva orsakat sitt dåliga hälsotillstånd?" och "Var går gränsen för den personliga integriteten?" och "Kan makthavare få ha en synpunkt på medborgarnas mat- och motionsvanor?" och "Varför är det så laddat att just vara tjock, fet eller gravt överviktig?" och "Vem bestämmer hur kroppsidealen ska se ut?". Det finns hur mycket som helst att prata om!

Betyg: Högt betyg!

Rekommenderas till: alla som funderar över samhället kontra individen, vad gäller makten över ens liv - och alla som funderar över kroppsideal och träningshysteri.

Snackis: En solklar snackis!


Länk till boken på Adlibris: NY POCKET från 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar