söndag 10 maj 2015

Tills man dör lever man


Bokens titel: Tills man dör lever man
Författare: Niklas Källner
Foto: Love Strandell
Förlag: Bonnier Fakta, 2015
Antal sidor: 175

"Där kommer Skavlan-Niklas!" vrålade en kvinna bredvid mig på förlagsfesten och busvisslade så jag fick ringningar i öronen. Jag har sett några avsnitt av Skavlan, säg ett tiotal, men aldrig hela program och därför hade jag inte en aning om att det fanns någon annan än norrmannen och hans gäster i serien.

För mig är Niklas Källner en totalt okänd person, jag har inte hört hans namn tidigare och jag skulle aldrig ha kunnat känna igen honom på stan (hur skulle jag kunna det, när jag aldrig sett honom?!). Men inför Pocketparty 2015 på Sturecompagniet häromdagen var jag tvungen att kolla upp honom då han skulle vara kvällens moderator. På Wikipedia stod något om att Källner är journalist, tevemänniska, reporter, men det sa mig inte så mycket.

Nu sitter jag alltså här med ett fantastiskt tjusigt recensions-ex i händerna, "Tills man dör lever man" av den där Skavlan-Niklas som fick andra tjejer att busvissla. Sprillans nyutkommet, direkt från tryckpressarna. Bokens pärm har ett snyggt tryck med två sentenser - inte titeln - som man lär missa om man inte är så klåfingrig som jag är och måste pilla bort skyddsomslaget.


Niklas Källner sa inledningsvis på Pocketparty att han inte känner sig som en författare men antar att han får räkna sig som en sådan från och med nu. Jag vet inte heller om jag skulle säga "författare" om honom, men jag gillar verkligen hans intervjustil och boken som är ett sorts reportage med fragment ur verkligheten. Lite komiskt dock att vi får en så vackert inbunden bok på en kväll där man marknadsför pocketböcker.

Boken är snyggt layoutad av Sara R. Acedo på härligt papper, lättläst och intresseväckande, full av fina färgfoton tagna av Love Strandell. Jag har i många år varit en hängiven beundrare av engelsmannen Louis Theroux och faktiskt påminner Niklas Källner en del om honom både fysiskt och i intervjustil: en man som på ett försynt och ödmjukt sätt ställer frågor till intressanta människor och låter dem leverera svar man kanske inte väntat sig.

Jag har även följt "Humans of New York" på Facebook under en lång tid, något år nu, och det här är mycket likt: Gå fram till vem som helst på gatan, ta ett fantastiskt foto av personen, fråga någon djup fråga och få ett överraskande djupt svar. Folk öppnar upp sig mer än man kan ana! Brandon, mannen som ensam ligger bakom den omåttligt populära "HONY" har också gett ut en bok med foton, frågor och svar från sina kortintervjuer.


Betyg: En spännande bok i all sin enkelhet, snygg och underhållande. Tror tyvärr att boken - med alla sina fina bilder - inte lämpar sig för billig pocket och därmed kommer mängder av människor att missa läsningen, för det är lite för dyrt att betala för en inbunden bok med ett innehåll som man slukar på några timmar.

Rekommenderas till: folk som gillar Skavlan-Niklas eller folk som behöver bekymmerslös och varm underhållning.

Snackis: Inte alls.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar