fredag 15 maj 2015

Tao enligt Puh


Bokens titel: Tao enligt Puh
Författare: Benjamin Hoff
Originalets titel: The Tao of Pooh
Översättare: Erik Frykman
Förlag: Wahlström & Widstrand, 1988
Antal sidor: 189

Den här boken har redan trettio år på nacken - den utkom i USA år 1982 - och har fått mängder av uppföljare (skrivna av andra författare och i snarlika ämnen). Jag hittade den gamla pocketen i bokhyllan och ser på försättsbladet att jag fått den på min 23-årsdag på stenåldern av en kompis som redan då var lite flummig.

Det är en tunn liten bok, inte ens 200 sidor, och texten är satt i åtminstone 14 p vilket gör att den snarast ser ut som en Första Läseboken för ettagluttare.

Eftersom jag aldrig någonsin har gillat den feta, gula, lilla björnen med det begränsade intellektet har jag väldigt svårt för hela upplägget. Om du vill bespara dig de få timmar det tar att läsa boken så räcker det med en blick på omslaget. En sammanfattning av Benjamin Hoffs hela idé om att Milne ville lära ut taoism:
Taoism? Vad är det? Egentligen något enkelt. Att leva utan förutfat-
tade meningar om hur livet ska levas. (Observera att jag härmade den gräsliga avstavningen!)

Det här är en sån där carpe diem-bok som torde tilltala folk som gillar mindfulness. Jag hör inte till dem.

Hursomhelst blev "Tao enligt Puh" en monumental succé då den kom ut och författaren har säkerligen blivit rik på sina slutsatser om att man ska leva i nuet och "bara vara". Boken rymmer korta utdrag ur A.A. Milnes Puh-historier och extremt lättlästa analyser av dessa.


Originalillustration till Winnie the Pooh av Ernest Shepard.

Betyg: Lättläst, livsbejakande, lite larvig levnadsvisdom. Och en lallande nalle.

Rekommenderas till: alla som är nyfikna på taoism.

Snackis: På ett retreat, med tända blockljus överallt och rökelse i rummet, över en kopp blaskigt grönt te. Kanske.

Boken hittas på antikvariat, loppisar och liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar