onsdag 22 april 2015

Herr Isakowitz skatt


Bokens titel: Herr Isakowitz skatt
Författare: Danny Wattin
Förlag: Pocketförlaget, 2015
Antal sidor: 254 + extramaterial

Den här boken fick mig att ligga vaken och läsa de senaste kvällarna, bra mycket längre än jag borde ha varit uppe. Helt omöjlig att släppa ifrån sig - jag slutade inte förrän jag insåg att jag somnat mitt i en mening och tappat pocketboken i ansiktet på mig själv.

En alldeles lysande sammanvävd berättelse om när den snart 40-årige författaren Danny åker till Polen med sin nioårige son Leo och sin pensionerade pappa Hans-Gunnar för att söka släktens ursprung i en liten småstad som en gång i tiden tillhörde Tyskland.

Gunnar är son till ett judiskt flyktingpar som överlevde Förintelsen, och hans hustru Susanne - Dannys mamma - är dotter till ett annat judiskt par som med nöd och näppe hann undan Hitler. Gunnar själv har vuxit upp i Sverige, men med berättelserna om sina föräldrars liv i Tyskland innan 30-talets judehat och 40-talets utrotning.

Sonen Danny är en förortsgrabb från Upplands Väsby, som hela sitt liv fått höra fragment av mor- och farföräldrarnas liv och som ung vuxen är han förutseende nog att spela in dem (och deras judiska vänner) på video och kassettband.

Nu har Danny bestämt sig för att se vad som kan finnas kvar av släkten Isakowitz och dess ägor i Polen; kanske kan han till och med hitta den skatt som hans farfars far grävde ner under ett träd på gården då han tvingades sätta sig på tåget till koncentrationslägren.

Det är en varm, självutlämnande, på många vis humoristisk bok - men naturligtvis avgrundsdjupt sorglig också. Visserligen är det väldigt svårt att hålla reda på alla personer som figurerar i boken eftersom man inte följer dem en och en under flera kapitel utan mer i korta stycken - men jag bestämde mig för att bara "flyta med" och inte fästa så stor vikt vid vilken person det handlade om eller släktskapet. Danny Wattin har lagt upp handlingen efter den bilresa som de tre gör tillsammans och väver in de förintade släktingarnas liv på ett logiskt sätt i det som händer i nuet.


Boken påminner starkt om Rose Lagercrantz "Om man ännu finns" som jag tycker är en fantastisk skildring, men "Herr Isakowitz skatt" är lite mer humor och lite mindre vemod. Det är välskrivet, engagerande, gripande och - som sagt - så spännande så jag har svårt att lägga ifrån mig boken trots att jag vet att i stort sett alla jag läser om kommer att dö på ett hemskt sätt.


Jenny Lindh i M-Magasin har hittat den perfekta formuleringen när hon menar att detta är en blandning av Woody Allen (med alla sina judiska nojor och dråpligheter) och Göran Rosenberg (som skrev den Augustprisvinnande boken om sina judiska föräldrar som flydde till Sverige). Riktigt bra sammanfattning!

Omslaget: Heja, Åsa Thulin, jag känner inte dig men vilket underbart omslag du gjort! Mycket skickligt. Inte förrän jag hade läst ut boken insåg jag vad den portal som bokens rubrik står på - och som familjens bil kör in under - egentligen är för något. Klurigt! Ett av de bästa omslagen jag sett på mycket länge.

Betyg: "En liten pärla att glädjas åt" säger Yukiko Duke på SVT och det har hon helt rätt i!

Rekommenderas till: alla som intresserar sig för såväl judarnas liv i Tyskland under andra världskriget som deras liv som överlevare i ett tämligen nazivänligt Sverige.

Snackis: En bra bok att samtala kring, men knappast något som rör upp hetsiga diskussioner.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och POCKET


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar