tisdag 10 mars 2015

Mambo Kings spelar och sjunger om kärlek


Bokens titel: Mambo Kings spelar och sjunger om kärlek
Författare: Oscar Hijuelos
Originalets titel: The Mambo Kings Play Songs of Love
Översättare: Gull Brunius
Förlag: Brombergs, 1992
Antal sidor: 421

Ibland bara lämnar en bok en varm och behaglig känsla i en. Och långt senare, när man glömt intrigen, kan man fortfarande komma ihåg känslan av värme, glädje och välmående. Så är det med "Mambo Kings" som jag läste 1992 och som jag i ärlighetens namn inte orkar läsa om igen för att kunna skriva en bättre recension - men varje gång jag ser pocketboken i vår bokhylla tänker jag "Den gillade jag, den var riktigt bra!".

Boken handlar om Cesar och Nestor Castillo, två kubanska bröder som kommer till New York i slutet av 1940-talet. De försörjer sig på att skriva smäktande kärleksballader och heta, sensuella kubanska rytmer. I nattklubbslivet i storstaden förvandlas bröderna Castillo till The Mambo Kings. De spelar ångande mambo och dansar nätterna igenom. De förför och charmerar. Musiken betyder allt för dem! Kvinnor flockas kring bröderna, musiker vill spela med dem.

Vi får följa Cesar och Nestor under 1950-talet och inte bara dem utan även deras flickvänner, fruar, älskarinnor, alla deras musiker och vänner. Det är vemod och hemlängtan och nostalgi blandat med framtidstro, passion och vänskap. Det är svettigt och erotiskt och musiken dunkar hela tiden i bakgrunden. En massa nya ord fick jag lära mig, som jag tyvärr glömt bort, men som har med musik att göra.

Boken belönades med Pulitzerpriset då den kom ut och nu firar den 25-årsjubileum och trycks i nya upplagor. (Dock på engelska, har inte sett någon svensk nyutgåva.)

Betyg: En fantastiskt fin bok om en värld som jag egentligen vet väldigt lite om: kubaner i USA, latinomusiken, 1950-talet. En feelgoodroman!

Rekommenderas till: alla som vill läsa en (nu måste jag använda det där ordet jag brukar undvika:) mustig roman att försvinna in i.

Snackis: Visst går den att prata om i en bokcirkel.




Länk till boken på Adlibris: ENGELSK och ENGELSK JUBILEUMSUPPLAGA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar