torsdag 12 mars 2015

Drottningkronan


Bokens titel: Drottningkronan
Författare: Ingrid Kampås
Förlag: Pocketförlaget efter en överenskommelse med Historiska Media, 2014
Antal sidor: 339 + extra

Det här är den femte delen i släktkrönikan (med det fyndiga namnet "Släkten") där vi får följa en svensk ätt från tidig vikingatid och framåt. Jag har läst de första böckerna och recenserat dem här i bloggen. (Gå till inlägget "Helenas hämnd" så finns alla de tidigare böckerna där med bilder och länkar.)

Jag har tyckt väldigt mycket om den här serien, dels för att den fokuserar på kvinnor, dels för att den är skriven efter omfattande research om människors liv förr, dels för att den visar både på vardagsliv och fest, dels för att jag alltid har tyckt det är intressant med historia. Det är också en rolig idé att låta författare skriva varsin del i en serie, där det enda de tvingas hålla reda på är släktträdet (så att det hela tiden finns en koppling mellan huvudpersonerna, oftast inte helt i rakt nedstigande led men så gott som) och ringen. Det finns nämligen en viktig silverring med en infattad bärnsten, som förs vidare i generation efter generation.

I den förra boken hade handlingen förflyttat sig från mina trakter i Uppland ner till Västergötland. Folket var i en brytningstid då man började kristnas. Inte nödvändigtvis överge de gamla asagudarna - man kunde ju tro på både dem och Vite Krist - men det skedde ändå en förändring.

Under en tämligen tråkig passage red Helena ner till Italien för att göra en pilgrimsvandring. Författaren Maria Gustafsson hade ändå gjort bästa möjliga av situationen och lyckades få mig att läsa allt trots att jag egentligen är komplett ointresserad av korståg och årslånga ritter där fromma kristna drömmer om påvar, biskopar, reliker och katedraler.

Döm om min besvikelse när boken "Drottningkronan" inleds med att Helenas dotterdotter Ester ska gå i kloster. Nej! Ska jag läsa en hel bok om en nunna?!

Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att det - tack och lov! - inte blev så, eftersom Ester inte stannade i klostret. Men hon måste ju nödvändigtvis ner till Tyskland för att bo i ett nunnekloster en lång tid, lite senare i boken. Och till min fasa upptäcker jag att den senaste boken, som jag inte har läst, handlar om hur en av Esters ättlingar går i kloster. Suck.

Negativt med "Drottningkronan" är att detta nog är den svagaste länken i serien, en lite platt roman där huvudpersonerna är för endimensionella. Särskilt stör jag mig på att Ester och Thore ältar sin ungdomskärlek ett helt liv, trots att de båda är lyckligt gifta. Varje gång de ses så tittar de varandra djupt i ögonen och minns exakt samma ljuva ögonblick för hundra år sedan. Känns helt osannolikt.

Positivt är att jag åter igen förflyttas till medeltiden och njuter av att föreställa mig hur det var att leva då, för själva beskrivningarna av gårdarna och vardagslivet är utmärkta. Det är ett helt annat Sverige, som inte var enat under en enda kung utan styrdes av mängder av hövdingar istället. Som helhet kan man väl säga att eftersom jag så gärna vill tycka om den här serien så har jag överseende med stereotyperna och kastar mig in i den här världen som är en del av vår svenska historia.








Jag har rått kritiserat omslagen till pocketböckerna förut, men omslagen till de inbundna böckerna är etter värre. De är snudd på komiska.

Vackra, mystiska kvinnor med långt hår, misstänkt lika sminkade och hårbalsamerade 2000-talskvinnor med ett suddigt filter lagt över allting. Rent förskräckligt dåligt - varför har man inte valt miljö- och stämningsbilder? Jag börjar luta åt att de skrattretande pocketomslagen är ganska bra, trots allt, för de visar åtminstone blod, jord, smuts och slit. De inbundna böckerna skulle jag sätta omslagspapper på.

Betyg: I serien är det här den plattaste boken - men, men... Det är god underhållning och jag sträckläste boken även om jag gärna skulle velat ha personbeskrivningar som inte var fullt så klyschiga och enkla.

Rekommenderas till: alla de som läst de tidigare böckerna. Har svårt att tro att den här klarar sig ensam.

Snackis: Nej.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar