söndag 1 februari 2015

Tidsresenärens hustru


Bokens titel: Tidsresenärens hustru
Författare: Audrey Niffenegger
Originalets titel: The Time Traveler´s Wife
Översättare: Sven Christer Swan
Förlag: Bra Böcker, 2005
Antal sidor: 463

Om du och din älskade bara kunde mötas ibland, eftersom han resten av tiden försvann, så skulle det säkert vara rätt påfrestande för ert förhållande. I synnerhet om han dessutom inte, som du själv, blev en dag äldre för varje dag som gick mellan era möten - utan lika gärna kunde vara tjugo år äldre för att sedan bli tio år yngre...

Jag hade höga förväntningar på boken. Dels för att jag hört så många säga att den var fantastisk, och dels för att själva tanken på att resa i tiden lockade mig. Tyvärr blev jag inte fullt så begeistrad som många andra. Romanen är tämligen krånglig, men ändå både läsvärd och minnesvärd. Det är lätt att bli förvirrad och undra vem som är berättar-jag och vilken ålder denne har och vad som har hänt sedan förra kapitlet...

Boken ska "få läsaren att förundras över livets rikedom och sällsamhet", men nej, så djupt griper den inte tag i mig. Det är förvånansvärt mycket sex, många tidsangivelser att hålla reda på och påfallande ytligt med tanke på budskapet.

Historien handlar alltså om ett par som möts i dåtid, nutid och framtid eftersom mannen är tidsresenär. Kvinnan däremot lever som alla andra. Clares och Henrys förhållande är begränsat till de perioder i livet då de har möjlighet att vara på samma ställe och i samma tid. Kärlekshistorien är vackert berättad och på många vis gripande. Resandet i tiden är dessutom hemligt, vilket gör att paret måste smussla och ljuga.

Förvirrad intrig och viss ytlighet till trots, så lämnar ändå boken en känsla av värme och "fånga dagen", "lev i nuet" och att man ska ta vara på kärleken.

Betyg: Klart läsvärd men förvänta er inte en livsomvälvande upplevelse.

Rekommenderas till: alla som vill läsa något lite feel-good-artat med ett stråk av vemod.

Snackis: inte vad mig anbelangar, i alla fall.

Länk till boken på Adlibris: POCKET. Jag läste den inbundna boken, men nu verkar den bara finnas i pocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar