måndag 22 december 2014

The Bonesetter´s Daughter


Bokens titel: The Bonesetter´s Daughter
Författare: Amy Tan
Förlag: Ballantine Books, 2002
Antal sidor: 403

Jag har tyckt om Amy Tans böcker sedan jag läste "Joy Luck Club" för hundra år sedan. Även  "Köksgudens hustru" och "Hundra hemliga förnimmelser" är väldigt bra, bättre än den första faktiskt. Den här boken, som heter "Bendoktorns dotter" på svenska, valde jag att köpa som engelsk pocket eftersom jag inte orkade vänta på en översättning (detta var 2005).

Det är lite tråkigt att se hur Amy Tan behandlas av svenska läsare och förlag, att döma av vilka böcker som går att köpa genom internetbokhandlarna. Nästan ingenting finns på svenska, utan man måste välja de engelska originalen. Nu är inte Tans engelska särskilt svår att hänga med i, men ändå. Förknippar man henne alltför mycket med filmatiseringen av Joy Luck Club? Eller är det hennes boktitlar som låter för mycket som tramsigt tantsnusk - det kan jag själv nämligen tycka, men böckerna som sådana är ju inte hälften så söta som titlarna.

Amy Tan har en underbart rörig och fult designad hemsida som jag rekommenderar att ni går in på, om ni gillar henne och hennes romaner: HÄR. Hon skriver att det finns en tanke bakom att ha en så plottrig förstasida (ja, vi får veta vilken!) och hon tackar sina förfäders andar för inspirationen.

De där förfäderna har ju spelat en stor roll i alla hennes vuxenromaner och så också i denna bok. Än idag kan jag förflyttas till den kinesiska landsbygden i tanken bara av att hålla boken "The Bonesetter´s Daughter" i handen. Det är en mäktig roman om kvinnors slitsamma liv med mycket intressanta beskrivningar av Kina före kulturrevolutionen, om arrangerade äktenskap, om andetro och familjeband, om spöken och förbannelser, om en familjs isolering och en ung flicka som vill gå sin egen väg.

På många vis liknar den Tans tidigare böcker - och hennes eget liv - genom att grundhistorien bygger på att en gammal kinesisk kvinna i USA berättar för sin mycket amerikaniserade dotter om sitt spännande förflutna och om sitt liv i hemlandet för flera decennier sedan. Dåtid och nutid blandas om vartannat. Mamman och dottern lär i slutänden känna varann på ett sätt som de aldrig tidigare gjort. Det är fascinerande skrivet om två kvinnors öden (eller många kvinnors egentligen). Jag tycker absolut bäst om de delarna som avhandlar Kina i dåtid.

Betyg: Jag tycker verkligen om den här boken!

Rekommenderas till: alla som gillar Kina och österlandets historia.

Snackis: Kanske.

Länk till boken på ENGELSK POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar