onsdag 3 december 2014

Tema: Augustpriset


Ha! Nu ska banne mig även jag ha ett tema på min bokblogg! Alla andra är ju så duktiga och har nya teman varje vecka:
  • Läsa tio klassiker. 
  • Läsa två böcker från Franska Polynesien, på franska.
  • Läsa Joyce Carol Oates samlade produktion. 
  • Läsa alla nobelpristagare i litteratur, i tur och ordning.
  • Läsa en bok från varje land på jordklotet. 
  • Läsa fem skräckböcker på fem dagar. 
Den sortens utmaningar! (Som jag aldrig är med på och heller aldrig själv initierar.)

När jag startade bloggen sa jag att
  • Den skulle enbart handla om böcker, åtminstone till absolut största delen.
  • Den skulle möjligen kunna handla om sånt som relaterar till böcker, såsom bokhyllor och bokstöd, läslampor och vackra bokmärken.
  • Den skulle aldrig handla om mig! Fokus är helt och hållet på de böcker jag läser. 
  • Den skulle inte ha några tävlingar eller jippon.
Men nu börjar jag alltså undra om jag kanske ska töja lite på den sista punkten. Funderar på om jag ska skaffa mig ett lästema, trots allt! Man måste ju inte utmana andra. Man måste ju inte känna någon press...

Mitt tema kommer sig av den korta "brevväxlingen" med Elisabeth Åsbrink, apropå min recension av "Smärtpunkten". Den blev hon ju nominerad till Augustpriset för (och på många andra vis hyllad för) så det är bara att konstatera att mängder av belästa och i litteratur insatta personer tyckte att den var bra. Likaså hennes senare bok, "Och i Wienerwald står träden kvar", som hon faktiskt fick just Augustpriset för. Den har jag inte läst, men nu blev jag ju suktad!

Börjar snoka på hemsidan för Augustpriset och hittar en lång lista med böcker, där jag hört talas om de allra flesta och läst säkert hälften. Det här kan ju bli kul! Sätter nästan teet i vrångstrupen när jag inser att en annan av de ytterst få böcker som jag gått riktigt hårt åt i bloggen OCKSÅ hör till vinnarna: "Hummelhonung" av Torgny Lindgren. Ojdå. Jag får nog passa mig litegrann i fortsättningen...

Mitt val av tema - på obestämd tid, nota bene! - blir alltså Samtliga Augustprisvinnare i skönlitteratur. Det ska bli riktigt roligt. Så här ser min lista ut, efter att jag skalat bort nästan alla fakta-, barn- och ungdomsböcker:

2014: Kristina Sandberg, Liv till varje pris
2014: Jakob Wegelius, Mördarens apa (BARN OCH UNGDOM)
2013: Lena Andersson, Egenmäktigt förfarande
2013: Bea Uusma, Expeditionen. Min kärlekshistoria (FAKTA)
2012: Göran Rosenberg, Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
2012: Ingrid Carlberg, Det står ett rum här och väntar på dig (FAKTA)
2011: Tomas Bannerhed, Korparna
2011: Elisabeth Åsbrink, Och i Wienerwald står träden kvar (FAKTA)
2010: Sigrid Combüchen, Spill. En damroman
2010: Jenny Jägerfeld, Här ligger jag och blöder (BARN OCH UNGDOM)
2009: Steve Sem-Sandberg, De fattiga i Łódź
2008: Per Olov Enquist, Ett annat liv
2008: Jakob Wegelius, Legenden om Sally Jones (BARN OCH UNGDOM)
2007: Carl-Henning Wijkmark, Stundande natten
2006: Susanna Alakoski, Svinalängorna
2005: Monika Fagerholm, Den amerikanska flickan
2004: Bengt Ohlsson, Gregorius
2003: Kerstin Ekman, Skraplotter
2003: Johanna Thydell, I taket lyser stjärnorna (BARN OCH UNGDOM)
2002: Carl-Johan Vallgren, Den vidunderliga kärlekens historia
2001: Torbjörn Flygt, Underdog
2000: Mikael Niemi, Populärmusik från Vittula
1999: Per Olov Enquist, Livläkarens besök
1998: Göran Tunström, Berömda män som varit i Sunne
1997: Majgull Axelsson, Aprilhäxan
1996: Tomas Tranströmer, Sorgegondolen
1995: Torgny Lindgren, Hummelhonung
1994: Björn Ranelid, Synden
1993: Kerstin Ekman: Händelser vid vatten
1992: Niklas Rådström, Medan tiden tänker på annat

Många av dem har jag redan läst för länge sedan, men jag ska anstränga mig att lägga ut recensioner för dem också.
//Joelinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar