söndag 19 oktober 2014

Stenhjärtat


Bokens titel: Stenhjärtat
Författare: Katarina Wennstam
Förlag: Bonnier Pocket, 2014
Antal sidor: 382

Jag tycker mycket om Katarina Wennstams sätt att blanda viktiga samhällsfrågor med spänning till viktiga romaner om lag och rätt, brott och straff, manligt och kvinnligt, jämställdhetsperspektiv och genustänk, offer och förövare. Alltid i ett nutida, autentiskt Sverige. Det är som om någon tagit en enkel tidningsnotis om något hemskt och sedan broderat ut det hela till en levande berättelse med bakgrundshistoria och olika infallsvinklar.

Jag gillar hennes karaktärer också, de förekommer ju återkommande i böckerna så man lär känna dem. I just denna bok är det advokaten Shirin som utsetts till "särskild företrädare" för den lilla flickan Gloria. Barnet svävar mellan liv och död efter att ha utsatts för ett trauma, antagligen skakvåld, då hennes hjärna fyllts av blod. Föräldrarna anhålls och förhörs noga, även Glorias två storebröder, mormor och farmor utsätts för granskning.

Men det här är inte Wennstams starkaste bok. Lite tradig tycker jag att den var, med inblandade förhörsprotokoll och en ganska seg intrig där jag önskar att jag kommit närmare de anklagade föräldrarna. Det är svårt att få grepp om dem och känna med dem, trots att man begriper att någon av dem utsatt sin dotter för detta fruktansvärda övervåld, antagligen orsakat av enorm maktlöshet och trötthet.

Shirins grubblande kring sina känslor för maken Fredrik och arbetskamraten Theodor får mig att sucka litegrann. Det känns så förutsägbart. Klart att hon inte bara kan vara lyckligt gift och önska sig några fina barn ihop med maken, klart att hon måste tröttna på mannen och fundera på ett liv utan honom. Och testa gränserna, naturligtvis! Jag hade hellre fått veta mer om Glorias familj än det ganska förväntade scenariot med den lyckade Shirins mindre lyckade äktenskap.

Mitt foto: Jag hittade en sten på stranden i somras. Tycker den ser ut som ett hjärta!

Betyg: Klart läsvärd, lika viktig som alla andra böcker av Wennstam. Men segare!

Rekommenderas till: småbarnsföräldrar, som ljudbok förstås, om de inte hinner läsa...

Snackis: En bra bok att diskutera kring!

Länk till boken på Adlibris: POCKET


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar