tisdag 13 maj 2014

Smartast i världen


Bokens titel: Smartast i världen - IQ-sällskapen från insidan
Författare: Linda Leopold
Förlag: Pocketförlaget, enligt en överenskommelse med Norstedts, 2013
Antal sidor: 248

Det här är en underhållande bok som jag läste med stor behållning. Journalisten Linda Leopold bestämmer sig för att utforska begreppet intelligens och svenska avdelningen av IQ-sällskapet Mensa. Hennes personliga och yrkesmässiga äventyr utvecklar sig till en resa runt jorden, mängder av möten med världens smartaste människor, djupintervjuer och efterforskningar om intelligenssällskap. Boken kretsar i mycket kring hennes funderingar på hur man kan mäta en människas intelligens.

"Smartast i världen" är mycket lättläst i bemärkelsen att den har ett bra flyt, är indelad i korta kapitel och varvar beskrivande texter med samtal. Jag har aldrig hört talas om Linda Leopold tidigare, men hon är journalist från början, numera chefredaktör och författare. Jag gillar hennes sätt att skriva! Hon deltar själv i flera intelligenstester och får höga poäng, men är inte det minsta skrytsam i texten. Tvärtom handlar hela boken om just vådan av att försöka mäta något så luddigt som intelligens.

På baksidan sägs boken handla om "Hur blir man egentligen smartast i världen?" men jag tycker att fokus ligger mer på "Hur mäter man egentligen intelligens?". Vi får lära känna några av de personer som räknas som världens smartaste, men även en inblick i intelligenssällskapen och vilka sorters människor man kan finna där. Vad begreppet IQ är och hur man kom fram till det är en av sakerna som Linda Leopold avhandlar, samt de schismer som uppstått mellan forskare, vetenskapsmän, psykologer och andra.

Jag blev inte mycket klokare av boken - i någon som helst bemärkelse - för man får inget riktigt svar på vad som skiljer en del av oss från resten och framför allt hur intelligens uppstår: är det inlärt, förvärvat, genetiskt - är det ens mätbart? Men oavsett tycker jag att det här var en intressant läsning, och den ändrade nog min syn på IQ-sällskapen en del.

Betyg: Välskrivet och initierat i perfekt avgränsade kapitel.

Rekommenderas till: alla som tycker att det är roligt med klurigheter, intelligenstest, här får ni lite (i mitt tycke) pseudovetenskap att fundera kring.

Snackis: Diskussionsämne förvisso men kanske inte för en hel kväll? Såvida man inte bjuder in en mensan, förstås!


Den inbundna boken är i orange, min pocket var blå.

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN och POCKET.

Tack Pocketförlaget för ett trevligt recensions-ex, det var en kul överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar