fredag 16 maj 2014

Här bor Brynebrinks


Bokens titel: Här bor Brynebrinks
Författare: Lena Ackebo
Förlag: Kartago Förlag, 2006
Antal sidor: 111

Jag har alltid gillat serier, åtminstone såna som har något särskilt att säga. (Kalle Anka är inte min grej!) Det finns många duktiga serietecknare, både i Sverige och resten av världen, som ritar socialrealistiskt och humoristiskt. Rocky är ett exempel, men det finns många andra.

Lena Ackebo har en skön stil, tycker jag: hennes figurer är så noggrant och omsorgsfullt tecknade med mängder av detaljer. De är nästan alltid fula, men på något vis helt ordinära svenskar. Just "Här bor Brynebrinks" är en sanslöst bra bok om att konsumera och spendera.

Jag har bara lovord att säga om detta seriealbum, för det är i mina ögon en helt enastående satir om den köplystna familjen Brynebrink och deras grannar Muppemyrs. Familjerna läser reklambladen som information och IKEA-katalogen som bibeln. De anser att TV-shop är ett konsumentupplysningsprogram och tycker att bland det roligaste man kan göra är att besöka den nya shoppinggallerian - och träffa tevekändisar av den där sorten som man bara kan namnet på under ett halvår eller så.

Så otroligt bra och så hejdlöst roligt! Först hade jag lite svårt att begripa en del av talspråket (som yang ikea - det vill säga Young IKEA) men nu tycker jag att talspråket tvärtom tillför mycket.

Boken har några år på nacken, men försök låna den eller skaffa fram den i alla fall. Väl värd att läsa och känna igen sig (eller sina vänner) i. Klicka på fotona om du vill se en förstoring.



Betyg: Helt suverän samtidsskildring av en köpglad och okritisk Svensson-familj.

Rekommenderas till: alla.

Snackis: kanske, kanske inte.

Boken tycks vara slutsåld, men det är väl värt att leta reda på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar