fredag 27 september 2013

Djungelboken (och Ingpens andra klassiker)



Bokens titel: Djungelboken
Författare: Rudyard Kipling
Illustratör: Robert Ingpen
Originalets titel: The Jungle Book
Översättare: Christina Westman
Förlag: B. Wahlströms Bokförlag, 2013
Antal sidor: 192

För några år sedan fick ett av mina barn en alldeles underbar version av J. M. Barries "Peter Pan", illustrerad av Robert Ingpen som jag är en stor beundrare av. Boken "Peter Pan och Wendy" ingår i en serie som B. Wahlströms Förlag ger ut med klassiska barn- och ungdomsböcker i alldeles fantastiska utföranden: de är lyxigt inbundna, de är tryckta på tjockt matt papper, de har vackra omslag, de är genomtänkt layoutade, de är lätta att läsa, de har en härlig tyngd - och de har dessa underbara illustrationer av Ingpen.

Den här boken fick mitt mellanbarn och den är bokstavligt talat alldeles sagolik:



Jag var helt lyrisk över "Peter Pan"-boken och köpte därför även "Alice i Underlandet" till mitt barn. I serien har jag också hittat "Skattkammarön" som jag dock inte har köpt. (Det är möjligt att det finns fler, men det nya AdLibris har ju en komplett idiotisk sökfunktion...) Tyvärr växte mina barn upp och var måttligt intresserade av att få fler barnboksklassiker i julklapp, trots att deras ömma moder mer än gärna skulle gett dem dessa i present.





Skattkammarön, Alice i Underlandet, Peter Pan och Djungelboken är ju böcker som man kan hitta på vilket bibliotek som helst i mängder av utgåvor. Gärna kallade "Klassiker" och med ett fint omslag men med en träigt tråkig insida som gör att alla moderna ungar stupar redan i första kapitlet.

Jag har själv läst Alice i Underlandet flera gånger som barn, men aldrig orkat ta mig igenom den tråkiga Djungelboken eller Skattkammarön. Här kan jag lova att det blir bättring, för någon har verkligen tänkt till när det gäller att göra lättlästa uppslag! Tydligt satt text i lagom stor punktstorlek och gott om luft mellan raderna. Massvis med illustrationer, breda marginaler, tydliga kapitelrubriker.

 En normalgod läsare i skolåldern ska inte ha några problem med att ta sig igenom dessa underbara klassiker som här verkligen kommer till sin rätt.

Tänk vilken lycka när jag - för en gångs skull! - får ett recensions-ex, och det är just Djungelboken i nyutgåva med Robert Ingpens illustrationer. Jag blev jätteglad! Inte för att någon av mina ungar vill ha boken nu, men jag paxar på den själv och får väl drömma om den dag då jag har barnbarn att krypa upp i soffan med och får högläsa denna fina bok för dem.

Jag måste få visa er några av illustrationerna i Djungelboken så ni förstår varför jag är så himla glad över denna bok:




Som grafisk formgivare är jag extra glad över att se att man lagt ner omsorg på typsnitt, layout och sättning. Det är mycket viktigt att boken är inbjudande att läsa om man ska locka en ung publik. Det här är ju snäppet svårare än Lasse-Maja och alla dessa böcker om hästflickor och fotbollspojkar - och vill man verkligen delge unga människor detta kulturarv, dessa bokskatter, så måste man formge romanerna så att man behåller läsviljan. De vackra bilderna förtrollar ju mig, men jag misstänker att yngre läsare inte orkar ta sig igenom dessa barnboksklassiker från början av förra århundradet bara för att det är "fina teckningar" i dem. En eloge till det ursprungliga förlaget - Palazzo Editions Ltd - som inte sjabblat förbi den viktiga formgivningen.

Mitt foto: Mowgli växer ju upp i den indiska djungeln och uppfostras av en vargflock. Den lilla vargungen på bilden är ett Världsnaturfonden-gosedjur som jag snott av mitt yngsta barn (den är döpt till Ylva men kallas vanligen bara Vargen...)

Betyg: Högre betyg kan en bokserie inte få av mig. Betyg för de enskilda böckerna avstår jag ifrån här, för alla har vi våra favoriter bland klassikerna. Personligen skulle jag gärna se "Mary Poppins" i den här serien! Men ett ord om just Djungelboken: den är spännande, exotisk, annorlunda och inte alls som Disneysnutten man ser på julafton...

Rekommenderas till: dem som uppskattar en vacker spänningsroman och inte minst alla de vuxna som skulle vilja läsa ett antal klassiker men tycker att det är segt att traggla sig igenom dem.

Snackis: Nja, det finns väl just inte mycket att säga om själva boken i övrigt.

Recensions-ex: Ja, jag vet att jag är helt översvallande och ja, jag är glad att jag fick den här fina boken - men recensionen är faktiskt helt uppriktig och hade sett exakt likadan ut om jag så hade pyntat de där 183:- för boken.

Länk till boken på AdLibris: INBUNDEN.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar