tisdag 27 augusti 2013

Utrensning


Bokens titel: Utrensning
Författare: Sofi Oksanen
Originalets titel: Puhdistus
Översättare: Janina Orlov
Förlag: Bonnier Pocket, 2010
Antal sidor: 357

En gång för länge sedan (år 2010, tror jag) satt jag i bilen och lyssnade på radioföljetongen - och blev helt fast. En otroligt spännande berättelse spelades upp för min inre syn och jag bestämde mig för att jag måste försöka få tag på boken. Men så kom mängder av saker emellan och jag hann aldrig kolla i tidningen vad det var jag hade lyssnat på. Långt senare har jag lyckats sammanfoga skärvorna av den berättelse jag hörde en bråkdel av den dagen, och listat ut att det handlade om Sofi Oksanens flerfaldigt prisbelönta och kritikerrosade "Utrensning".

Inför den här recensionen letade jag reda på vad Sveriges Radio har skrivit om radioföljetongen. Det visar sig vara Gunilla Nyroos som var uppläsaren - vad duktig hon är! Och beskrivningen som SR har på sin hemsida är så bra så jag klipper in den rakt av:

“Utrensning” handlar om kärlekens mörka sidor, om konsten att överleva det outhärdliga och om hur historien lever kvar också i dem som aldrig upplevde den. 

Berättelsen utspelar sig i Estland, där den åldrande Aliide Truu en dag 1992 hittar den unga Zara under björkarna på sin gårdsplan. De båda kvinnorna har aldrig träffats förr, men har en gemensam historia som Sofi Oksanen långsamt och skickligt vecklar ut under romanens gång.

Sofi Oksanens prosa är oerhört sinnlig; utan överflödiga ord ger hon platser och människor liv så att man både kan känna lukten av och ta på dem. Här doftar det nykokt hallonsylt och torkade örter, det luktar lök och stinker sperma och urin. “Utrensning” är en grym och mörk berättelse om kvinnors utsatthet men också om Estlands mörka 1900-talshistoria, där förtrycket under Sovjettiden hastigt byts mot kapitalismens gissel.

Det är en långt mycket bättre recension än vad jag själv hade kunnat skriva. Saken är den, att boken drabbar en så hårt att det efteråt är svårt att säga vad man ska rikta in sig på i en kortfattad recension. Det finns så mycket att säga!

Det här är en fantastisk bok, med sitt språk som lockar fram bilder och dofter. Med sina spännande skildringar av öden under kommunismens fasansfulla förtryck - och hur människor visar sig vara på ett annat sätt än man först tror. Det är också till viss del en skildring av trafficking (just den biten tyckte jag mindre om).

Utrensning är en bok som är sällsynt vidrig på många vis, men vi som har vänner som flydde från det ockuperade Estland under andra världskriget vet att det är inte någon påhittad beskrivning av förtryckarstaten som Oksanen presenterar.

Det kryper in under skinnet på mig, det här hemska. Svårt att skaka av sig. Folk som dödas, torteras eller förs bort nämns bara i förbigående men ändå spelar de ju en stor roll, för det var den verklighet man tvingades leva i: att någon kunde gå till marknaden för att handla och sedan aldrig komma hem igen, att någon kunde föras till högkvarteret och sedan komma hem våldtagen och sönderslagen.

Jag är inte vidare duktig på att tolka böcker sådär som en del personer som tycks hitta metaforer överallt. Men redan tidigt i boken noterar jag att en liten fluga nämns och sedan återkommer om och om igen i alla möjliga sammanhang. Till min stora glädje (ja, det är förstås barnsligt, men lite som att man knäcker en kod) får just flugan sin förklaring i slutet av boken.

Mitt foto: Aliide kokar sylt, saftar, gör inläggningar och gömmer flyktingar med samma frenesi.

Betyg: Högsta betyg för kombinationen fantastiskt språk, spänning, kärlek, krig, svek och en ofattbart viktig historiebeskrivning.

Rekommenderas till: alla som har något intresse av att se kommunismens återverkningar. Skulle dock inte låta mina tonårsbarn läsa den riktigt än, för ibland tror jag barn ska skonas från det som tynger deras sinnen alltför mycket. Det är för många som far illa i den här romanen...

Snackis: Ja, här kan man definitivt prata bort en hel kväll. Bara de olika huvudpersonernas handlingar och ageranden är nog för en lång diskussion. Till det tillkommer ämnen som förtryck, trafficking, moral och etik.

Länk till boken på AdLibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar