söndag 18 augusti 2013

En man som heter Ove


Bokens titel: En man som heter Ove
Författare: Fredrik Backman 
Förlag: Månpocket enligt en överenskommelse med Bokförlaget Forum, 2013
Antal sidor: 348

Fredrik Backman har jag följt ända sedan jag ramlade över en länk till en fantastisk text  - Personligt meddelande - som han skrev på sin Café-blogg i juli 2011. Det är två år sedan och jag har kontinuerligt läst hans texter sedan dess.

Att Backman skulle ge ut en bok och att den skulle vara just så som "En man som heter Ove" är, förvånar mig inte särskilt. Han skriver rappt, välformulerat, fyndigt, skrattretande och tårframkallande om vartannat. Att varenda svensk läst denna bok förvånar mig inte heller, för den är lätt att ta till sig och känna igen sig i (om än något skruvad).

"Årets roligaste bok!" basuneras ut på omslaget. Men? Är det här verkligen årets roligaste bok? Jag tycker den är finstämd och underhållande, på sina ställen alldeles dråplig men oftast faktiskt vemodig. (Det är inte kritik, det är beröm!) För Fredrik Backmans sätt att trolla fram pensionären Ove, hans numera döda fru, hans heroiske far, de söta barnen i huset intill, alla grannarna och de gamla vännerna är makalöst: jag ser dem framför mig. Men historien är på det hela taget mer gripande än lustig, tycker åtminstone jag.

Jag tror jag struntar i att beskriva handlingen annat än så här: Det här är en roman om en man som är sin egen lyckas smed, en ytterst kompetent man av den sort varav vi alla har en pappa eller farfar eller granngubbe. Han är stingslig och med extremt rättspatos, en besserwisser som dessutom faktiskt oftast verkligen har rätt. Han är dömande och granskande, han är full av känslor som inte syns, han är lidande inuti men kan inte visa en känsla utåt. Vi får se hur hans uppväxt var, hur hans äktenskap blev och vad som ledde fram till att han är på vippen att begå självmord eftersom han inte längre har något att leva för. Och naturligtvis dyker det upp både människor och djur värda att älska och beredda att ge honom kärlek...

Betyg: Fredrik Backman, du skriver så himla bra!!!

Rekommenderas: till alla som vill ha något roligt och underfundigt på samma gång.

Snackis: Här finns en del att spinna vidare på, om människokärlek, empati och omtanke - men kanske inte en riktig diskussionsbok ändå.

Länk till boken på AdLibris: INBUNDEN och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar