onsdag 5 juni 2013

Nå, AdLibris, hur blir det med "pingade" länkar?

Jag har sett lite här och var att mina medbloggerskor gruffat om att AdLibris tagit bort länkarna som kopplar ihop deras böcker med äldre blogginlägg. Kan det verkligen vara sant?

Jag beslöt mig för att kolla. Många av mina egna länkar från de tidigaste recensionerna funkar inte längre. Eller har de aldrig funkat? Plötsligt blir jag osäker. Tänk om jag inte riktigt fick till det i början? Det var inte alldeles lätt att få min blogg att "pinga" AdLibris och tvärtom (jag fick hjälp av Metta på www.bockerx3.com till slut).

Jag har skrivit till AdLibris men inte fått något svar.



Hej!
Stämmer det att ni börjat plocka bort länkar till gamla blogginlägg, som ”pingat” er? Jag har sett flera bokbloggerskor som hävdar detta, och vid en kontroll inser jag att de äldsta av mina blogginlägg inte längre har en obruten länk mellan min blogg och AdLibris, trots att jag manuellt gått in och ”pingat” bokens sida hos er.

Jag skriver på min blogg (längst ner i varje recension) ”Länk till boken på AdLibris”. Men vad är vitsen? Jag får ju inte betalt av er för den gratisreklamen, inte heller några rabatter eller recensions-ex. Jag ser det som en tjänst till mina bloggläsare och ett sätt att uppmuntra den internetbokhandel som jag själv använder.

Jag har läst att andra bloggare kommer att gå över till Bokus, men jag har ingen relation till dem utan lär fortsätta handla mina böcker hos er. Däremot är jag måttligt intresserad av att leta reda på länkar till er och ”pinga” dessa om ni ändå har något slags bäst-före-datum...

Har inte fått något svar. Hoppas de hör av sig!

Hela vitsen med bloggen är ju att jag vill dela med mig av vad jag har läst, vad jag tyckte om det jag läste, vilka böcker jag kan rekommendera (och inte!) samt i förlängningen att jag hoppas att jag skulle få några recensions-ex som tack för besväret, ett litet bevis på någon slags uppskattning.

Pengar kommer jag aldrig att tjäna på det här, men det tar en hel del tid att skriva noggranna recensioner och fotografera personliga bilder. Kunde man inte åtminstone tänka sig att nätbokhandlarna - de som drar in pengarna! - lät våra bokbloggar få ha sina recensioner och känna glädjen av att andra bokslukare läser det vi skrivit?

2 kommentarer:

  1. Jag gick in på testversionen av deras nya sajt där de visar hur det kommer att se ut. Där finns inga pingade länkar alls. Jag ser heller inte vitsen med att länka till deras sida, om inte min länk syns där.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Vad roligt att ni uppskattar vår länkning till bloggare. Det gör vi också och för oss är detta en viktig del av boksidorna. Därför har vi planerat att detta även kommer finnas på nya Adlibris inom kort.

    Vi plockar inte bort gamla länkar. Du får väldigt gärna skicka exempel på vart detta hänt, så ska vi undersöka saken. Maila till sajt@adlibris.com och skriv att det är till Ylva, så ska jag undersöka detta.

    Vänligen,
    Ylva på Adlibris

    SvaraRadera