tisdag 12 februari 2013

Dingo Dingo - den manliga frigörelsen är här



Bokens titel: Dingo Dingo - den manliga frigörelsen är här
Författare: Martin Svensson, Bob Hansson, Leif Eriksson
Förlag: Pocketförlaget, 2012 efter överenskommelse med Grand Agency
Antal sidor: 247

"Men säg! Du kan väl säga vad du tyckte?!" tjatade jag på min man, som fått boken i julklapp av mig.
"Jo. Den var bra."
"Vaddå, den var bra? Något mer kan du väl säga?"
insisterade jag.

Nu har jag själv läst boken "Dingo, Dingo" och förstår bättre vad han menade.

Det här är en tankeväckande historia om mäns syn på sina kvinnor och hur de blir behandlade av dem. Det handlar om några män som går samman i en grupp som ska lansera maskinen Dingo Dingo, men som istället övergår till en sorts supportgrupp för män där man kramar varann. Två och två står männen still och kramas innerligt i en hel kvart, varje vecka. Mycket hemligt, förstås, men ändå växer gruppen för varje träff och allt fler män ansluter.

Vi får också följa några av dem i hemmiljö - och det är sannerligen inte roligt. Deras fruar utnyttjar dem, slår dem, tjatar på dem, tar dem för givna, förnedrar dem, hånar och rackar ner på dem. Ingenstans finns en trygg hemmiljö, varm famn eller lyssnande livskamrat. Några män att anförtro sig åt finns inte heller - grabbar pratar inte med varann, fläker inte ut sitt känsloliv och kramas aldrig någonsin.

Kvinnorna är genomgående osympatiska, rent elaka, oförstående och rätt egoistiska. Jag tycker man kan smälta det i just det här fallet, eftersom kvinnorna är bifigurer och det är männens undertryckta känslor som är bokens tema.

Jag tyckte om romanen men kan inte säga att jag är överdrivet imponerad ändå. Mycket var väldigt förutsägbart, mycket var ganska "platt" beskrivet. Ändå: kärnan är intressant och författartrion har helt klart en poäng i att vi inte tillåter män att vara människor fullt ut.

Men vad sjutton skulle de blanda in fotbollsspelaren Thomas Brolin för?!

Omslaget: Så himla snyggt! Det är perfekt för innehållet: den gula färgen, hårtorken, det stora skuttande typsnittet.

Betyg: En lättläst, snabbslukad roman som på ett lättsamt sätt behandlar djupa tankar.

Rekommenderas: till män som inte tillåter sig släppa fram känslor, tycker jag!

Snackis: Helt klart en perfekt bokcirkelsnackis.

Länk till boken på AdLibris: INBUNDEN och POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar