måndag 7 januari 2013

The Great Gatsby


Bokens titel: The Great Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Förlag: Alma Classics, 2012
Antal sidor: 180 + mycket extramaterial

Vissa böcker bara "ska" man ju läsa, hur tråkiga de än må vara, för att man ska kunna säga att man självklart har läst den berömda klassikern. Förut kände jag en större press på mig att göra just det, kanske för att bli allmänbildad, kanske för att alltid kunna hänga med i varenda bokdiskussion, vad vet jag. Nu har jag bestämt mig för att bara läsa det som verkligen intresserar mig.

"The Great Gatsby" räknas som en av de amerikanska klassikerna. Det är väl inte samma sak som att tugga sig igenom "Anna Karenina", men hör ändå till de böcker man bör ha läst. Men jag kan lova att det här inte är en trälig evighetsroman skriven på ålderdomligt språk - tvärtom är det en magnifikt berättad historia med vackra, levande beskrivningar. På svenska heter boken "Den store Gatsby" och den har under 2012 kommit i nyöversättning - men det engelska originalet är inte svårt att läsa.

Jag har inte känt någon som helst dragning till den här boken tidigare, men så såg jag nyutgåvan på engelska, i storpocket och med ett otroligt fint omslag - det var det som fick mig att välja boken. Sök på någon av de stora nätbokhandlarna och du kommer att hitta hundratals träffar på "Great Gatsby". (Jag har lagt ett urval av de engelska utgåvorna här i marginalen.)
Det här utspelar sig under det glada 20-talet, många amerikanska män har stupat i kriget men många har också kommit tillbaka och nu tar livet fart igen. Depressionen har ännu inte inträffat och andra världskriget ligger långt borta.

Den unge Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han är snygg och välartad på alla vis men har en något ansträngd ekonomi och är rätt ensam. Han flyttar in i en villa på Long Island där hans närmaste granne är den mystiske, hemlighetsfulle och ofantligt rike Jay Gatsby. Han återupptar kontakten med sin syssling (?) Daisy som gift sig väldigt rikt och som umgås i samma kretsar som Gatsby eftersom även hon bor på Long Island.

Gatsby har storslagna fester varenda helg och det är ett frosseri utan dess like. Till festerna kommer gräddan från New York, societeten, de kända skådespelarna och betydelsefulla personerna. Men Jay Gatsby är ute efter någon särskild - och Nick kan vara personen som blir hans dörröppnare.

Och hur är det egentligen med Daisy, hennes förmögne man Tom och den golfspelande väninnan Jordan? Plötsligt blir Nick inbjuden till en värld av rikedom, makt, kärlek, svek och människor som utger sig för att vara några de egentligen inte är.

Jag kan egentligen inte säga så mycket mer om handlingen, för det vore tråkigt för er som inte har läst boken.

Detta är en underbart vackert skriven bok om vänskap och ärlighet - och mycket annat! Extra plus för de mycket intressanta kommentarerna i bokens extramaterial, där man lär känna F. Scott Fitzgerald och hans omvärld bättre.

Betyg: Mycket högt!

Rekommenderas: till dem som uppskattar en välskriven liten klassiker man inte vill lägga ifrån sig.

Snackis: Det här är en riktigt bra snackis - men jag ska inte avslöja för mycket om varför handlingen lämpar sig så bra att prata om...

Länk till boken på AdLibris: ENGELSK STORPOCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar