måndag 28 maj 2012

I det förflutna


Bokens titel: I det förflutna
Författare: Kate Morton
Översättare: Ann Björkhem
Originalets titel: The distant hours
Förlag: Månpocket, efter en överenskommelse med Bokförlaget Forum.
Antal sidor: 553

Fy sjutton, vilket förskräckligt omslag! Jag skäms. Man måste nästan klä in pärmarna innan man sätter sig och läser denna bok bland folk. Hu. Anne Kragelund är ett namn som jag ska lägga på minnet - formgivare som jag är så ska jag passa mig jäkligt noga för att bli så amatörig som hon är.

Den här boken handlar inte överhuvudtaget om en kvinna med lockigt hår i knut. Inte en vacker kvinna heller. Och ingen har en blekrosa klänning med tunna axelband och sjal på sig. Bara titeln "I det förflutna" låter ju så tramsig så det är uteslutet att jag skulle köpt boken om jag inte hade läst en recension.

Det här är en mycket förutsägbar historia som passar utmärkt att läsa på landet när det ösregnar en vecka i sträck. Försvinn in i en engelsk värld under andra världskriget, där små Londonbarn som placeras på engelska landsbygden och där tre systrar bor med sin excentriske författarfar i ett gigantiskt stenslott som ruvar på hemska hemligheter.

Sedan blandar vi in all möjlig kärlek. Syskonkärlek, vänskap, man och hustru i flera upplagor, hemliga beundrare, stora åldersskillnader, omöjlig kärlek, förbjuden kärlek, förnekad kärlek. Och för att det inte ska bli sockersött så slänger vi in mord - inte bara ett mord utan flera! - och diverse uppgörelser mellan mor och dotter också.

Jag tror inte jag behöver säga så mycket om intrigen. Den är underordnad. Detta är en perfekt myspysbok: ointelligent och med en simpel story vars "överraskningsmoment" man ideligen genomskådar - men som sagt ett bra tidsfördriv för en regnig svensk sommar. Femhundra sidor räcker ett tag.

Betyg: Måttligt imponerad. Tveksamt om jag ens kommer att minnas denna bok om några år.

Rekommenderas: Till dem som vill försvinna in i en värld av böcker och skrivande, lantliga stenslott, mord, kärlek och hemligheter.

Snackis: Det finns ingenting att snacka om här. Inget alls.

Länk till boken på AdLibris: HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar